Forum

Välkommen till vårt forum. Detta forum är öppet för alla att läsa. För att bidra med inlägg och svar behöver du vara medlem i vår förening. Då kan du registrera dig med nedan ‘Registrera’ knapp. Har du inlogg är det bara att logga in. Våra forumregler hittar du här.

Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumGenerella frågor: AlkoholfrågorNaltrexon vs nalmefen
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Naltrexon vs nalmefen

Hej

Vad är era erfarenheter: finns det någon skillnad i klinisk effekt eller i biverkningsprofil när preparaten används på likartat sätt (vid behov)?

Undrar Sven Wåhlin

Jag hann med en handfull "nalmefenpatienter" (Selincro) innan min pensionering för fyra år sedan.  Alldeles för litet underlag för bedömning men jag fick en känsla av att det var samma utfall som för naltrexon. Däremot reagerade patienterna på kostnaden. Selincro har inte högkostnadsskydd. 

Hur är det idag? Används Selincro över huvud taget i Sverige? Vad säger dina ev patienter om kostnaden?

Bengt Sternebring

Bra fråga. Min bild är också att effekten är likartad, möjligen har det varit lite fler nalmefen-patienter som rapporterat biverkningar men det kan mycket väl bero på slumpen.

Förutom kostnaden är en liten nackdel med nalmefen att tabletten inte går att dela, medan naltrexon i regel har en enkel brytskåra. Har några patienter som tycker det fungerar bra med endast en halv tablett naltrexon vid behov, vilket ger lite mindre risk för biverkningar (framför allt illamående är ju ganska vanligt). Men nalmefen låter sig inte delas så lätt, och det ska undvikas enligt FASS-texten.

Hittills finns ju inga publicerade studier som jämför de två preparaten head-to-head, och om inget sådant dyker upp kommer jag tills vidare använda naltrexon i första hand.

Joar Guterstam